Gode råd til Okklu elastiktræning

Hvem kan benytte sig af Okklu elastiktræning?

Okklu elastik træning kan du bruge hvor som helst, når som helst og så ofte som du har lyst; på arbejdet, på ferien, på farten eller i hjemmet. Det eneste du behøver er dine Okklu bånd, dit træningselastik, det træningsprogram du modtager pr mail og 15 minutter. Øvelserne og træningsprogrammet er udformet således at de kan udføres af stort set alle personer. Har du særlige restriktioner i din muskelstyrke eller bevægelighed, anbefaler vi at du gennemgår det med din fysioterapeut, så de kan blive tilpasset dine behov.


Hvad træner du med Okklu elastiktræning?

Okklu elastiktræning styrker som udgangspunkt dine muskler, men det har ligeledes en lang række fordele for dine lede. Okklu træning er en af de hurtigst kendte muskelopbyggende metoder, der både er med til at styrker du din muskler, give dig en god kropsholdning og skabe et solidt fundament for dine bevægelser. Mange af øvelserne arbejder ydermere med sin balance og koordination, hvilket er vigtigt i forhold til at kunne anvende den øgede styrke i hverdagen.


Forholdsregler ved Okklu elastiktræning

  • Mærk efter i den krop før du går i gang med at træne.
  • Stop med det samme, hvis du føler ubehag eller smerter.
  • Elastikøvelser, bør udføres iført strømpesokker eller bare fødder af hensyn til elastikkens holdbarhed.

Retningslinier for øvelserne

  • Hver øvelse foretages i 7 minutter, der gennemføres det antal set der er muligt.
  • Sigt efter 30-40 gentagelser i det 1. set du kører en øvelse, eller til dine muskler bliver trætte. Ved 2. 3. og 4. set er sigtet omkring 20 gentagelser, eller til dine muskler bliver trætte.
  • Pausen mellem hvert set er 20-30 sekunder mens pausen mellem hver øvelse er 1 minut.
  • Målet er at dine muskler blive udmattede, hvilket kan medføre en smule smerte.
  • Hvis musklerne begynder at gør ondt eller du mangler kontrol over bevægelserne i øvelsen, bør du stoppe og tage en pause. Er musklerne fuldstændig udkørte gå man videre til en ny øvelse.
  • Træn dette program tre gange om ugen - men gerne mere om muligt.
  • Øvelserne kan med fordel udføres i den rækkefølge, de er listet.
  • Du også vælge tidligere øvelser, så længe du kombinerer arm og ben.
  • Alle øvelserne skal gennemføres langsomt, roligt og kontrolleret.
  • Opretholde den bedst mulige kropsholdning under øvelserne.
  • Træk vejret i takt med øvelserne, og undgå at holde vejret undervejs i en øvelse.

Opbevaring og anvendelse af træningselastik

Opbevar din træningselastik et tørt sted uden direkte sollys. Den kan vedligeholdes med babypudder, når den føles klistret. Træningselastikken må naturligvis ikke benyttes sammen med skarpe genstande. Vikl altid elastikken rundt omkring midten af hånden hvilket kan kræve lidt tilvænning i starten. Målet er at træningselastikken altid er let spændt fra start, undervej og til slut i øvelsen.

Indsend en kommentar