Kan man gå sig til DHL rekord?

 

Okklusionstræning er som tidligere beskrevet en træningstilgang, hvor man med bånd, stropper eller cuffs, hæmmer en del af blodgennemstrømningen i en muskel. Formålet er således at blodet skal kunne strømme ud i musklen, uden at tilbage fra muskel. William Ursprung og John D. Smith fra Texas A&M University-San Antonio har med denne metode netop påvist, at der ikke kun er en træningseffekt ved at kombinerer styrke- og okklusionstræning, men at der ydermere kan opnås en markant effekt i forbindelse med løbetræning.

Deres studie havde til formål at evaluerer, hvorvidt der er en effekt på V02max (den maksimale volumen oxygen du kan optage, også kaldet den maksimale iltoptagelse), 1,5 mile løbetid og muskelstørrelse, ved at anvende okklusionstræning i forbinde med traditionel gang. 10 veltrænede mænd gennemførte et tre ugers lavintensitetsgangtræningsforløb, hvor de blev sendt ud at gå, mens blodgennemstrømning på deres ben var hæmmet.

Efter de tre uger observerede forskerne en signifikant stigning i deltagernes VO2max, samtidig med at de løb markant hurtigere på de 1,5 mile og ydermere øgede deres muskeltværsnit. Sammenlagt konkluderer Ursprung og Smith at okklusionstræning er en enestående træningsform der kan forbedre din aerobe kapacitet, udholdenhed og muskelstørrelse, på trods af den lavintensitet og træningsindsats.

Ursprung, William og Smith, John D. (2017) "Virkningerne af Blood Flow Begrænsning Træning på VO2max og 1,5 Mile Run Performance," International Journal of Motion Videnskab: Konference Proceedings : Vol. 2: Iss. 9, artikel 108.  Findes på: http://digitalcommons.wku.edu/ijesab/vol2/iss9/108

Indsend en kommentar