Hvad gør okklusionstræning effektiv?

Brugen af ​​okklusionstræning til at opnå hypertrofi, hvilket er en lægelig betegnelse for øget muskelmasse, har gennem længere tid været et meget diskuteret emne. Den grundlæggende idé om okklusiontræning, også benævnt blodstrømbegrænsendetræning, er at der, ved at spænde okklusionsbånd om arme og ben, kan opnås en hurtigere muskle opbygning end ved traditionel. Tanken om at begrænse blodgennemstrømningen i arme og ben virker besynderlig og skræmmende på mange, men det må bestemt ikke negligeres da det effektivt samtidig med at det har en række fordele for kroppen.

Hvad gør okklusionstræning effektiv?

Ifølge flere eksperter kan okklusionstræning udføres godt, effektivt og sikkert, så længe det kun involverer okklusion af venerne og ikke af arterierne. Venerne er mærkbare på huden, simpelthen fordi de ligger tættere på overfladen af ​​huden. Som følge heraf kræver det et mindre pres at blokere venerne end arterierne. Dette gør det muligt at okkludere vener uden nødvendigvis at lukke arterierne. Nøglen er at spændende okklusionsbåndende, stram nok til at ens samlede styrke nedsættes, samtidig med at arme og ben ikke føles som om de sover eller gør ondt.

Hvad sker der, når blodgennemstrømningen hæmmes?

Flere undersøgelser viser at okklusionstræning gør det muligt at løfte lettere vægte og stadig få de samme gode resultater som opnås, når du løfter vægten uden at begrænse blodgennemstrømningen. Mulighederne for at opbygge større muskler ved at løfte lette vægte er gode nyheder for dem, der ønsker at træne mere, eller dem, der har fysiske begrænsninger, der ikke tillader dem at løfte meget store vægte. Kort sagt, okklusionstræning vil give dig mulighed for at få større muskler uden at gøre skade på dig selv.

Der er en række mekanismer, der går at der opnås en forøget muskelopbygning ved hjælp af okklusionstræning. Netop af denne årsag er okklusionstræning meget populært forskningsområde. De fleste forskere fokuserer i øjeblikket på, de tre indikatorer for hypertrofi, nemlig muskelskader, muskelhævelse og muskelaktivering. Ud fra disse tre parametre forsøger forskerne at påvise hvordan og hvorfor okklusionstræning er yderst effektivt. Resultaterne er i hvert fald imponerende, du kan læser flere af de nyeste forskningsartikler via linket her.

 

Indsend en kommentar