Hvad er Okklusionstræning?

Kort fortalt handler træningsmetoden okklusion’ om at hæmme blodgennemstrømningen i musklerne. Dette gør at der kan opnås stor muskelvækst med lette vægte.

 

Selve træningen foregår ved at dine Okklubånd spændes om enten arme eller ben (se træningsvejledning og –video), hvorefter de anbefalede øvelser laves. Okklusiontræning foregår med lettere vægte end normalt og flere gentagelser, når blodgennemstrømningen begrænses i musklerne, ophobes der en række affaldsstoffer, bl.a. mælkesyre, samtidig med er der frigives store mængder væksthormon.

 

Okklusionstræningen øger samtidig aktiveringen af hvide muskelfibre, som det er videnskabeligt dokumenteret, har større vækstpotentielle end røde muskelfibre.

Fordele ved okklusionstræning

  • Okklusionstræning giver øget muskelvækst.
  • Okklusionstræning giver mindre risiko for skader på led og sener, fordi der trænes med lette vægte.
  • Ideelt i forbindelse med genoptræning, efter en periode med skader, grundet den lave belastning. Øget vækst af små blodkar i muskulaturen, hvilket betyder bedre næringstilførsel.
  • Okklusionstræning giver bedre arbejdsforhold for enzymer, der virker nedbrydende på mikroskopiske blodpropper.